PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ V NAŠÍ ŠKOLE

Naše škola se zaměřuje na tzv. sebeřízené vzdělávání, využíváme k tomu prvky Montessori pedagogiky a Jenského plánu, adaptovaně době, ve které žijeme, projektové učení, badatelské přístupy, CLIL, vrstevnické učení a jiné inovativní metody. V rámci inovativních (alternativních) škol je to zřejmě nejčastější přístup.

UČIVO A KOMPETENCE

Jsme úplná základní škola, tj. chodí k nám děti od 1. do 9. ročníku, jsme škola malá, "rodinného" typu. Výuka je individualizovaná a diferencovaná, tj. každé dítě se vzdělává podle své vlastní úrovně, možností a zájmu. Rozsah a hloubku získávaných vědomostí a kompetencí, které budou cílem v jeho vzdělávacím plánů, může ovlivňovat, pokud chce. Obvykle tuto odpovědnost děti přijímají postupně, jak rostou. Získávání znalostí a vědomostí pro dosažení určitého všeobecného přehledu považujeme za jistý základ vzdělání, nicméně rozvoj osobnosti a osobnostních kompetencí do určité míry považujeme za důležitější. apř. kompetence k učení (zájem o vzdělání, dovednost a znalost sebe sama "jak se učit", odpovědný přístup k vlastnímu vzdělání) stojí výše než schopnost prostého memorování faktů.

ZPŮSOB VÝUKY

Většina výuky probíhá v malých skupinkách, popř. je výuka společná, odděleně pro první a druhý stupeň. Některé aktivity jsou realizovány v týmu všech ročníků. Důležitou součástí školy jsou výjezdy mimo školu, od jednodenních výjezdů v časovém rozpětí běžného vyučování až po třídenní expedice (jsme Škola na cestách). Doba výuky probíhá v blocích, jejichž délka závisí na probíraném tématu, věku a fyziologických potřebách dětí. Nejobvykleji v devadesátiminutových blocích.

PŘEDMĚTY

Jednotlivé obory (dříve předměty) jsou u nás spojeny: v prvním trojročí jsou všechny obory provázány v jednom předmětu nazvaném "Rozšířené trivium", od 4. ročníku mají děti 4 předměty:

Matematika a Science I ve 4. a 5. ročníku (Matematika, Geometrie, Přírodověda a Člověk a jeho svět = dříve Vlastivěda -zeměpisná část) / Matematika a Science II v 6. - 9. ročníku (Matematika, Geometrie, Fyzika, chemie, Přírodopis, Zeměpis a Výchova ke zdraví).

Komunikace (Český jazyk a literatura, Anglický jazyk a další cizí jazyk - Němčina, Španělština nebo jiný)

Úvod do života a světa I ve 4. a 5. ročníku (Člověk a jeho svět = dříve Vlastivěda - bez zeměpisné části, Člověk a svět práce, Informatika) / Úvod do života a světa II v 6. - 9. ročníkiu (Dějepis, Člověk a svět práce, Informatika a Výchova k občanství)

Estetika a osobnost ve 4. - 9. ročníku (Hudební výchova, Tělesná v., Výtvarná v., Dramatická v., Taneční a pohybová v. a Etická v.)

HODNOCENÍ

Hodnotíme slovně, v pěti základních stupních. Vzhledem k tomu, že naši školu je možné si vybrat k plnění povinné školní docházky pouze dobrovolně, pracujeme s předpokladem zájmu dítěte alespoň o všeobecné znalosti, které zařazujeme do třetího stupně. Nikoho nezajímá "všechno". V oblastech (oborech - předmětech) osobního zájmu předpokládáme větší zájem. Velmi důležitou součástí hodnocení je sebehodnocení žáků / žákyň. Ale vzhledem k tomu, jak dokáží být děti samy k sobě kritické, ho zařazujeme s určitou opatrností a trochu děti postrkujeme.

PRÁCE S CHYBOU

Chyba je příležitost, přirozený projev učení a vzdělávání. Proto chodí děti do školy. Chybná práce s chybou je takový fenomén, že stojí za samostatný odstavec. Obecně chyba nemá (neměla by být) předmětem hodnocení (nebo dokonce sankce - např. známkování podle počtu chyb v diktátu). Efektivní práce s chybou spočívá v nalezení příčiny a spolupráce nad jejím odstraněním.